Lattlast

Lättlästa texter

Bild på tjej som läser 8sidor

Centrum för lättläst blir en del av

Myndigheten för tillgängliga medier, MTM

Regeringen har beslutat att Centrum för
lättläst

ska bli en del av MTM den 1 januari 2015.

LL-förlaget och 8 Sidor kommer att finnas kvar.

MTM kommer också att jobba med läsombud och högläsare.

Regeringen har inte bestämt hur MTM

ska arbeta med lättläst samhällsinformation.

Därför finns behövs lättlästa texter

Många människor i vårt land har svårt

att läsa de texter som finns i nyhetstidningar,

böcker och i viktig samhällsinformation.

Därför arbetar MTM med lättlästa texter. Vi gör nyheter,

böcker och samhällsinformation på lätt svenska.

Arbetet med lättläst består av tre olika delar:

8 SIDOR – lättlästa nyheter

LL-förlaget – gör lättlästa böcker för unga och
vuxna


Läsombud – inspirerar till läsning bland äldre
och funktionshindrade

Dela på Internet: